CO POWINNO ZANIEPOKOIĆ W MOWIE DWULATKA.
Dziecko:
-
nie podejmuje prób wypowiadania się,
-
zamiast wyrazów wypowiada pojedyncze dźwięki mowy,
-
z trudem wypowiada tylko pojedyncze wyrazy bez próby łączenia ich w zdanie,
-
wymawia dźwięki w taki sposób, że jego wypowiedź jest
całkowicie niezrozumiała dla osoby słuchającej.
ROZWÓJ
MOWY DZIECKA W 3 ROKU ŻYCIA.
Dziecko rozumie:
-
to, co do niego mówimy, przy czym treści naszych wypowiedzi nie mogą wybiegać poza wcześniejsze doświadczenia dziecka.
Dziecko spełnia polecenia :
-
zawierające znane mu wyrazy (np. wskazuje części twarzy, ciała, przynosi przedmioty,
pytane - podaje swoje imię, wykonuje codzienne czynności według podanych poleceń słownych np. połóż lalkę spać),
-
Dziecko w tym wieku komunikuje się już z otoczeniem za pomocą zdania dwu-, trzy- wyrazowego. Mówi chętnie i dużo. Opowiada o tym, co
widzi, czuje (np. pada deszcz, jest zimno itp.).
-
Trzyletnie dziecko powinno
wymawiać prawidłowo następujące głoski: a, o, u, e, y, i
, p, m, (także zmiękczone: pi, bi, mi), f, w, (fi, wi), t, d, n, ń, l (li), ś, ź, ć, dź, k, g (ki, gi), h, j, ł.
-
Zdarza się, że w trudnych wyrazach głoski mogą być opuszczone bądź zastępowane innymi głoskami. Głoska [r] wymawiana jest bardzo często jako: [l].
Głoski [ sz, ż, cz, dż]
są wymawiane jako: [s, z, c, dz] lub [ś, ź, ć, dź].
ROZWÓJ MOWY DZIECKA W 4 ROKU ŻYCIA.
Dziecko zaczyna wymawiać głoski [sz,ż,cz,dż] i ostatecznie do 5
roku życia powinno opanować prawidłową ich wymowę. W tym wieku dziecko nie musi jeszcze wymawiać głoski
[r].
ROZWÓJ
MOWY DZIECKA W 5 ROKU ŻYCIA.
-
Dziecko powinno opanować wymowę głoski [r].
Brak
poprawnej wymowy lub brak głosek w mowie dziecka po ukończeniu przez nie 5 roku życia jest podstawą do podjęcia interwencji
logopedycznej.
Jeżeli
po zapoznaniu się z powyższymi wytycznymi dostrzegą Państwo u swojego dziecka jakieś nieprawidłowości, to należałoby
się skonsultować ze specjalistą - logopedą. Im wcześniej rozpocznie
się stymulację rozwoju mowy, tym efekty podjętych
oddziaływań będą lepsze.