CO POWINNO ZANIEPOKOIĆ  W MOWIE DWULATKA. 

 

 

 

Dziecko:

 

  • nie podejmuje prób wypowiadania się, 
  • zamiast wyrazów wypowiada pojedyncze dźwięki mowy,
  • z trudem wypowiada tylko pojedyncze wyrazy bez próby  łączenia ich w zdanie,
  • wymawia dźwięki w taki sposób, że jego wypowiedź jest     całkowicie niezrozumiała dla osoby słuchającej. 

 

 

 

ROZWÓJ MOWY DZIECKA W 3 ROKU ŻYCIA. 

 

 

 

 Dziecko rozumie:

 

  •  to, co do niego mówimy, przy czym treści naszych wypowiedzi nie mogą wybiegać poza wcześniejsze doświadczenia dziecka.

 

 

 

Dziecko spełnia polecenia :

 

  • zawierające znane mu wyrazy (np. wskazuje części twarzy, ciała, przynosi przedmioty, pytane - podaje swoje imię, wykonuje codzienne czynności według podanych poleceń słownych np. połóż lalkę spać), 
  •  Dziecko w tym wieku komunikuje się już z otoczeniem za pomocą zdania dwu-, trzy- wyrazowego. Mówi chętnie i dużo. Opowiada o tym, co widzi, czuje (np. pada deszcz, jest zimno itp.).
  • Trzyletnie dziecko powinno wymawiać prawidłowo następujące głoski:  a, o, u, e, y, i , p, m, (także zmiękczone: pi, bi, mi), f, w, (fi, wi), t, d, n, ń, l (li), ś, ź, ć, dź, k, g (ki, gi), h, j, ł.
  • Zdarza się, że w trudnych wyrazach głoski mogą być opuszczone bądź zastępowane innymi głoskami. Głoska [r] wymawiana jest bardzo często jako: [l].  Głoski [ sz, ż, cz, dż] są wymawiane jako: [s, z, c, dz] lub [ś, ź, ć, dź].

 

 

 

 

 

ROZWÓJ MOWY DZIECKA W 4 ROKU ŻYCIA. 

 

 

 

Dziecko zaczyna wymawiać głoski [sz,ż,cz,dż] i ostatecznie do 5 roku życia powinno opanować prawidłową ich wymowę. W tym wieku dziecko nie musi jeszcze wymawiać głoski [r].

 

 

 

ROZWÓJ MOWY DZIECKA W 5 ROKU ŻYCIA. 

 

 

 

  • Dziecko powinno opanować wymowę głoski [r].

Brak poprawnej wymowy lub brak głosek w mowie dziecka po ukończeniu przez nie 5 roku życia jest podstawą do podjęcia interwencji logopedycznej.

 

 

 

 

 

Jeżeli po zapoznaniu się z powyższymi wytycznymi dostrzegą Państwo u swojego dziecka jakieś nieprawidłowości, to należałoby się skonsultować ze specjalistą - logopedą. Im wcześniej rozpocznie się stymulację rozwoju mowy, tym efekty podjętych oddziaływań  będą  lepsze.